Vragen over:

Veelgestelde vragen over Plan International:

Plan International in Nederland maakt deel uit van Plan International, een internationale, kindgerichte ontwikkelingsorganisatie. Plan International werkt aan duurzame armoedebestrijding en betere levensomstandigheden van kinderen in ruim 80 landen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Meer over de geschiedenis en organisatie van Plan vind je hier.

Plan International zet zich in voor beter onderwijs, goede gezondheid, bescherming tegen geweld, werk en voedselzekerheid, toegang tot water en sanitatie en goede hygiëne (WASH) en noodhulp.

In alle programma’s van Plan International staan kinderen centraal en zijn duurzaamheid en gendergelijkheid geïntegreerd.

Meer informatie over onze programma’s vind je hier.

Plan International werkt in ruim 80 landen in Azië, Afrika en Latijns-Amerika actief. Kijk hier voor een overzicht en projecten en resultaten per land.

In veel landen zijn meisjes vaak al bij hun geboorte veroordeeld tot een leven van armoede en discriminatie. Alleen omdat ze meisjes zijn. Want cultuur, traditie en religie bepalen nog steeds dat meisjes minder waard zijn dan jongens. Dat leidt tot ernstige schendingen van hun rechten. Ze worden als kind uitgehuwlijkt, verminkt door besnijdenis, ingeschakeld als werkkracht zodra ze kunnen lopen en gaan vaak niet naar school.

Plan International wil meisjes dezelfde rechten en kansen geven als jongens, want de stelselmatige discriminatie van meisjes is groot onrecht dat niet mag blijven bestaan. Maar het is ook een rem op ontwikkeling. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk, dat de armoedespiraal wordt doorbroken als meisjes dezelfde onderwijskansen krijgen als jongens.

Ieder jaar extra naar school, betekent dat meisjes later twintig procent meer verdienen, inkomsten die ze voor het grootste deel besteden aan hun gezin (mannen investeren zo’n 30-35 procent van hun inkomsten in hun gezin). Geschoolde moeders weten beter wat goed is voor hun kinderen; de kans is dus groter dat ze gezonde kinderen hebben. En ze zorgen ervoor dat hun kinderen – ook hun dochters – naar school gaan, omdat ze weten hoe belangrijk dat is. Daarmee ontstaat een sneeuwbaleffect, dat op termijn de armoedespiraal doorbreekt. Plan International is ervan overtuigd dat meisjes én jongens een betere toekomst tegemoet gaan als meisjes dezelfde rechten en kansen krijgen en hun achterstand kunnen inlopen. Investeren in meisjes is dus niet alleen eerlijk, maar in het kader van duurzame armoedebestrijding ook de smartest investment.

Ja, natuurlijk. Plan International staat voor een wereld waarin alle kinderen zich volledig kunnen ontwikkelen en waarin meisjes en jongens dezelfde rechten en kansen hebben. We komen op voor de rechten van alle kinderen, maar we hebben extra aandacht voor de achtergestelde positie die meisjes wereldwijd helaas nog altijd hebben. Om gelijkheid te bereiken hebben meisjes én jongens nodig. Door jongens te betrekken, zodat ze leren over meisjesrechten, kunnen we werken aan gelijkwaardigheid.

Ja. Hiermee willen we mensen bewust maken van de problematiek in onze programmalanden en daarvoor betrokkenheid en steun creëren.

Dat klopt. Tot 2001 werkten de verschillende leden van Plan International met verschillende namen. In de Verenigde Staten heette Plan bijvoorbeeld Child Reach en in Nederland dus Foster Parents Plan. Dat werkte verwarrend en was bovendien niet efficiënt met het oog op herkenbaarheid, naamsbekendheid en wereldwijde samenwerking in campagnes. In 2001 is daarom internationaal besloten om overal dezelfde naam te gebruiken: Plan. Eén organisatie, één naam.

En vanaf september 2018 heet Plan Nederland: Plan International. Met deze nieuwe naam weet iedereen direct dat we onderdeel zijn van Plan International. We gebruiken vanaf dit moment het blauwe Plan International-logo, zodat we bij de uitvoering van onze projecten ook herkenbaar zijn als één internationale organisatie.

Nee, Plan International verkoopt, ruilt of geeft nooit gegevens van donateurs aan derden. Lees hier onze Privacy Statement

Dat kan op vele manieren, zoals sponsor van een kind worden, doneren (bijvoorbeeld voor noodhulp of aan een van de projecten van Plan International), een schenking doen, een cadeau kopen in de webshop of een eigen actie starten.

Plan International vindt het heel belangrijk om efficiënt en doelmatig om te gaan met de bijdragen van sponsors.

Plan International besteedde in het afgelopen boekjaar (juli 2023 t/m juni 2024):

  • 92% van de totale inkomsten aan haar programma’s;
  • 6,6% aan het werven van nieuwe donateurs en subsidies;
  • 1,4% aan beheer en administratie.

Meer informatie over ons financiele beleid staat in ons meest recente jaarverslag.

De directeur van Plan International in Nederland, Garance Reus, verdient 130.319 euro bruto per jaar inclusief vakantiegeld. De hoogte van het salaris wordt vastgesteld door de Raad van Toezicht en wordt jaarlijks geactualiseerd. Hierbij wordt de zogeheten Regeling voor de directiebeloning van de Erkenningsregeling van de Commissie Normstelling gevolgd. Deze beloning (brutosalaris, inclusief vakantiegeld) bleef ruimschoots binnen het geldende maximum van 180.984 ten aanzien van het bruto jaarinkomen.

Een uitgebreide toelichting is te vinden in ons jaarverslag.

Plan International in Nederland is sinds 1998 een Erkend Goed Doel. Dat betekent dat Plan International Nederland voldoet aan strenge kwaliteitseisen die zijn erkend en worden getoetst door toezichthouder CBF. Plan International werft fondsen op basis van de gedragscodes van Goeden Doelen Nederland en het CBF.

In haar bedrijfsvoering voldoet Plan International aan de Code voor Goed Bestuur, conform de richtlijnen van de commissie-Wijffels uit 2005. Plan International is bovendien ISO:9001-2008 gecertificeerd en voldoet daarmee aan de ISO richtlijnen voor kwaliteitsborging.

De belastingdienst erkent Plan International als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI), wat fiscale voordelen oplevert voor sponsors en voor Plan International.

Lees meer over de keurmerken.

Het Girls first magazine verschijnt drie keer per jaar. Sponsors ontvangen deze thuis of digitaal. Het magazine is hier digitaal te bekijken.

Ja, dat kan hier

Ja, door het inzetten van face-to-face werving, straat- en deur-aan-deur-werving, vergroten we ons bereik om over het werk van Plan International in gesprek te gaan en potentiële donateurs te benaderen. Onze wervers zijn herkenbaar aan hun kleding en tablet en moeten zich altijd kunnen identificeren met een badge. Ze vragen nooit direct om geld; ze noteren alleen de gegevens van personen die donateur willen worden.

De bureaus waar we mee werken, zijn lid van de brancheorganisaties en onderschrijven de richtlijnen opgesteld door de DDMA. Voor meer informatie: Reclamecode: Code Fieldmarketing – DDMA

Daarnaast zijn werfbureaus zoals gebruikelijk verplicht om de werving door middel van wijkreservering te reguleren.
Wilt u zien of uw wijk gereserveerd is? Kijk op: Geef gerust aan de deur | Geef Gerust

Plan aan de deur - werversVoor vragen betreft werving in een specifieke gemeente kun je contact opnemen met onze collega’s van team sponsorservice 020 – 549 55 20.

Geef meisjes een kans om op te groeien tot krachtige vrouwen

Geef meisjes een kans

Ja, ik geef ze een kans
 

Kerstcadeaus met betekenis

Op zoek naar een cadeau met een goed doel? Met een symbolisch cadeau uit onze webshop maak je meerdere mensen blij!

Shop jouw kerstcadeau