Sholeha: “Ook tijdens je menstruatie moet je naar school kunnen gaan”
Miljarden vrouwen hebben er elke maand mee te maken, maar toch is menstruatie in veel landen nog steeds taboe. Zo ook in Indonesië. En dat leidt tot problemen, want daardoor weten veel meisjes niet wat er met hun lichaam gebeurt en wat ze moeten doen als ze menstrueren. Daarom komt Sholeha (14) in actie om praten over menstruatie en informatie te delen met haar klasgenoten.
Toen Sholeha zelf voor het eerst menstrueerde, wist ze niet wat haar overkwam en durfde ze er niet over te praten. Ze praatte enkel met haar moeder. Die vertelde haar wel wat ze moest doen, maar verder spraken ze er niet meer over. Met haar vader kon ze er al helemaal niet over praten en ook haar vriendinnen wisten niet wat menstruatie precies was. “Het frustreerde me dat mijn vrienden en ik niets leerden over wat er met ons lichaam gebeurde”, vertelt ze.
Hormonen en de puberteit
Toen Plan International als onderdeel van het WASH SDG-programma op haar school langskwam, twijfelde ze dan ook geen moment om zich aan te melden voor de sessies over menstruatie. Hier leerde ze niet alleen wat ze moet doen als ze ongesteld is, maar ook wat er in haar lichaam gebeurt tijdens haar menstruatie.
Het frustreerde me dat mijn vrienden en ik niets leerden over wat er met ons lichaam gebeurde
En dat is fijn, want ze weet nu ook dat de hormonen in haar lichaam invloed hebben op haar humeur en eetlust, en dat haar lichaam nu ze in de puberteit zit veranderingen doormaakt. Ze weet nu dat alles wat ze voelt en meemaakt heel normaal is.
Kennis delen
Sholeha weet nu alles over menstruatie en over reproductieve gezondheid. En ze deelt deze kennis maar al te graag met haar klasgenoten. Daarom meldde ze zich aan om peer educator te worden. “Ik weet nu alles over het gebruik van wasbaar maandverband”, zegt Sholeha. “Ook begrijp ik hoe je maandverband correct kan gebruiken en hoe je gebruikt maandverband het beste weg kan gooien zonder het milieu in gevaar te brengen.”
Slangen en ladders
Omdat Sholeha doof is, gaat ze naar een school voor speciaal onderwijs. Haar grootste uitdaging is dan ook om iedereen op de juiste manier van informatie te voorzien, omdat ze klasgenoten heeft met verschillende soorten beperkingen. “Ik gebruik posters en whiteboards, maar ook video’s en andere modules om informatie over te brengen.”
Wil je op de hoogte blijven van ons werk? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!Omdat ze haar best doet de lessen zo leuk en inclusief mogelijk te maken, willen haar klasgenoten, zowel de meisjes als de jongens, ook graag meedoen aan de sessies. Iets wat ze anders misschien niet zouden durven. Haar grootste troef is het ‘Slangen en Ladders’-spel, gemaakt door Plan International, waarmee haar klasgenoten tijdens het spelen van een spelletje meer kunnen leren over menstruatie.
Voorzieningen
Naast informatievoorziening en het doorbreken van het menstruatietaboe zijn ook de toiletten op Sholeha’s school aangepakt als onderdeel van het WASH SDG-programma. Hier kunnen meisjes alles vinden wat ze tijdens hun menstruatie nodig hebben. “Ik kan gewoon naar school gaan als ik menstrueer en er zijn altijd menstruatieproducten beschikbaar. Dat zou voor ieder meisje zo moeten zijn!”