Mziyakwa moest vluchten, maar droomt nu van een toekomst als lerares
Mziyakwa (13) stopte met school toen ze met haar familie moest vluchten voor het geweld in het noordoosten van Nigeria. Met het versnelde onderwijsprogramma van Plan International haalt ze nu de lessen in die ze gemist heeft. Mziyakwa spreekt nu Engels en wil in de toekomst zelf lerares worden.
Door conflicten in Nigeria zijn miljoenen mensen op de vlucht geslagen. Kinderen worden vaak het zwaarst getroffen, omdat ze niet meer naar school gaan. Hun ouders kunnen het onderwijs niet meer betalen. Veel gezinnen zijn afhankelijk van inkomsten uit de landbouw, maar kunnen niet werken omdat ze het risico lopen om ontvoerd of vermoord te worden door gewapende rebellen. In de regio’s Borno, Yobe en Adamawa hebben 2,8 miljoen kinderen noodhulp nodig (Unicef). In deze gebieden zijn meer dan 800 scholen gesloten en bijna 500 klaslokalen vernietigd. Hulp is dus hard nodig om ervoor te zorgen dat kinderen uit dit gebied toch onderwijs kunnen volgen.
Op de vlucht
Mziyakwa vluchtte in 2018 op negenjarige leeftijd met haar ouders en twee zussen, nadat opstandelingen haar dorp in de regio Borno hadden aangevallen. Ze reisden naar Maiduguri, waar ze met de hulp van familieleden onderdak konden vinden. Haar ouders zijn boeren en verloren hun land, waardoor de enige bron van inkomsten voor het gezin wegviel. Hierdoor kon Mziyakwa niet meer naar school. “Ik heb twee zussen. Alleen mijn oudste zus ging nog naar school,” zegt Mziyakwa.
Lees hier meer over de oorzaken en gevolgen van het niet volgen van onderwijsWerken aan een toekomst
In 2020 kwam Mziyakwa in aanraking met een project dat meisjes en jonge vrouwen (10-18 jaar) versneld onderwijs biedt: het Accelerated Education Programme (AEP), dat Plan International samen met diverse partners uitvoert. Sommige meisjes werden net als Mziyakwa gedwongen om hun schooltijd te onderbreken, omdat ze moesten vluchten voor het geweld. Anderen gingen helemaal nooit naar school. Veel van hen zijn inmiddels te oud om verder te gaan met het reguliere onderwijs. Het Accelerated Education Programme geeft deze meisjes en jonge vrouwen de kans om de gemiste schooltijd in te halen, zodat ze net als andere kinderen de kans krijgen om te werken aan een mooie toekomst.
Tijdens de lessen krijgen ze vakken als wiskunde, Engels en geschiedenis. De meisjes ontvangen leerpakketten met schriften, pennen en waterflessen. Daarnaast is er voor de jonge studenten psychosociale ondersteuning. Het onderwijsprogramma bereikte tot nu toe 8.400 kinderen in Noordoost-Nigeria en is uitgebreid naar buurland Niger.
Meer weten over de werkzaamheden van Plan International? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!Mziyakwa helpt haar moeder
“Ik verliet mijn school in groep 4, maar ik zit momenteel in fase 3 van het AEP-programma. Ik vond het eerst moeilijk om de achterstand in te halen, maar nu kan ik Engels lezen, schrijven en zelfs spreken. Het was altijd mijn droom om Engels te praten. Op mijn school in het dorp vroeger kreeg ik alleen les in de taal Bura,” vertelt Mziyakwa. Ook is ze beter geworden in wiskunde. Ze helpt haar moeder nu met haar winkeltje, waar ze maisdrankjes verkoopt. “Soms als ik haar opzoek in de winkel, help ik om de klanten het juiste wisselgeld te geven.”
Lerares worden
Ook helpt Mziyakwa jonge kinderen in haar omgeving met hun huiswerk. Ze wil in de toekomst namelijk lerares worden. De eerste stappen heeft ze al gezet: “Ik organiseer lessen op de dagen dat de AEP-klassen uitvallen. Ik ben zo blij dat ik de kennis die ik heb opgedaan bij het AEP-programma kan delen met andere kinderen. Ik kan nu mijn dromen waarmaken en een positieve bijdrage leveren aan mijn gemeenschap.”