“Films moeten zich niet richten op het lichaam van een vrouw, maar op hun intelligentie’’
De negentienjarige Marelin uit de Dominicaanse Republiek wil graag dokter worden. Ze is vrijwilliger voor het lokale Rode Kruis en studeert hard voor haar examens in de eenkamerwoning waar ze woont met haar moeder. In haar vrije tijd leidt ze een groep jonge mensen, die actie ondernemen in het kader van het Down to Zero-project van Plan International om seksuele uitbuiting van kinderen in hun community te stoppen.
Marelin woont in Punta Cana, een gemeente in het zuidoosten van de Dominicaanse Republiek. In de vakanties trekken veel buitenlandse bezoekers naar deze stad. Een groot deel van de bevolking leeft in armoede.
Seksobjecten
Marelin ziet vaak dat kwetsbare meisjes in Punta Cana worden uitgebuit voor seks, door zowel rijke toeristen als door de lokale bevolking. In de films en advertenties die ze bekijkt, worden meisjes vaak neergezet als seksobjecten.
Ik zou ook graag willen zien dat films en reclames vrouwen als meer ondernemend, vastberaden, sterk en krachtig laten zien
Ze is vastbesloten om de manier waarop meisjes en jonge vrouwen worden behandeld en neergezet te veranderen en hen te helpen de kansen te benutten die ze verdienen om sterke leiders te worden.
Geen echte vrouwen en meisjes
“In de Dominicaanse Republiek vertegenwoordigen films en advertenties helemaal geen echte vrouwen en meisjes. Ze richten zich vaak op het lichaam van de vrouw in plaats van hun intelligentie”, aldus Marelin.
Lees ook: Het vader-dochterduo dat samen strijdt tegen seksuele uitbuiting in de Dominicaanse Republiek“Meisjes moeten worden vertegenwoordigd zoals wij zijn – en niet alleen door acteurs en modellen met een witte huid en een perfect lichaam te laten zien – zodat we ons kunnen identificeren met wie we zien. Ik zou ook graag willen zien dat films en reclames vrouwen als meer ondernemend, vastberaden, sterk en krachtig afbeelden.”
Ik vind het fijn als ik films of advertenties zie met meisjes in een leidinggevende functie
Boodschap
“Mijn boodschap voor filmmakers en adverteerders is dat ze vrouwen in rollen als president, premier, ondernemer en zakenvrouw moeten laten zien. Het inspireert meisjes om een leidinggevende functie na te streven. Ik word er blij van als ik films of advertenties zie van meisjes in een leidinggevende functie, omdat het ons het gevoel geeft dat we alles kunnen bereiken wat we willen.”
Lees hier meer over wat Plan tegen seksuele uitbuiting doet