Drie manieren waarop meisjes onderwijs kunnen volgen tijdens corona
Op het dieptepunt van de coronacrisis gingen zo’n 1,7 miljard kinderen niet naar school. Volgens schattingen keren bijna 24 miljoen kinderen straks niet meer terug. Plan International biedt drie creatieve oplossingen waardoor jongeren toch onderwijs kunnen blijven volgen.
Het sluiten van scholen heeft grote impact op 94 procent van alle leerlingen wereldwijd, en in lage-inkomenslanden zelfs op 99 procent. Juist in die landen is onderwijs hét middel om de cyclus van armoede te doorbreken en bovendien bevordert het gendergelijkheid. Voor meisjes kan het stoppen met school namelijk leiden tot tienerzwangerschappen en gedwongen kindhuwelijken. Om deze meisjes te helpen tijdens de coronacrisis biedt Plan nu drie mogelijkheden tot thuisonderwijs.
De eerste oplossing: 25.000 radio’s op zonne-energie
Jeneba (15) uit Sierra Leone is, net als veel andere meisjes uit haar omgeving, sinds maart 2020 niet meer naar school geweest. Toen werd de eerste coronabesmetting geconstateerd in het land. De overheid heeft een systeem van onderwijs op afstand opgezet, waarbij lessen via de radio worden aangeboden. Zo raken kinderen niet achter met hun schoolwerk. Deze manier van lesgeven werd ook al gebruikt tijdens de ebola-epidemie in 2014.
Helaas had Jeneba geen radio en dus kon ze lang niet altijd luisteren naar de uitzendingen. “Ik moest altijd naar mijn neven en nichten gaan om de lessen te volgen”, vertelt ze.
Na onderzoek van Plan International bleek dat de meeste gezinnen in Jeneba’s community geen radio konden betalen. Als ze er wel een hadden, mochten de meisjes de radio vaak niet gebruiken. Plan werkt nu samen met Lifeline Energy, een non-profitorganisatie die wereldwijd radio’s op zonne-energie levert. Zo hebben we al 25.000 van deze radio’s aan meisjes kunnen doneren.
Jeneba was een van de eerste meisjes die een radio ontving. “Toen ik de radio eindelijk kreeg, hield ik hem stevig vast. Ik was zo opgelucht dat ik nu niets meer hoefde te missen”, zegt ze. “We zijn zo blij met deze lessen; het voelt alsof de docent gewoon voor ons staat.”
Lees hier meer over het belang van onderwijs voor meisjesDe tweede oplossing: onderwijs op afstand
Versneld leren is een belangrijk onderdeel van het onderwijsprogramma van Plan International. Het helpt kinderen die nooit naar school zijn geweest om hun leerachterstand in te halen. Tot COVID-19 uitbrak hielpen de wekelijkse lessen meisjes als Yollanda (12) uit Zimbabwe.
“Ik ging elke maandag en dinsdag naar de klassikale les, waar ik met mijn vrienden kon praten. Door de lockdown ga ik niet naar school, terwijl ik daar leerde om te lezen en schrijven”, legt Yollanda uit.
Om Yollanda en andere meisjes te helpen heeft Plan gezorgd voor mobiele telefoons, waarmee ze les op afstand kunnen volgen. Ook werkt Plan met 164 community’s samen om docenten voor te bereiden op onderwijs op afstand.
Ik ging elke maandag en dinsdag naar de klassikale les, waar ik met mijn vrienden kon praten. Door de lockdown ga ik niet naar school, terwijl ik daar leerde om te lezen en schrijven
“Plan International zorgde ervoor dat we zendtijd hadden om contact te hebben met de meisjes. Zo konden we ze helpen met hun schoolwerk door middel van telefoongesprekken, sms’jes en WhatsApp”, zegt Bertina, een van de community-docenten. “We hebben ook training gehad over emotionele ondersteuning van kinderen tijdens deze moeilijke periode, en hoe we moeten omgaan met kinderen die aangeven dat ze thuis mishandeld worden.”
Yollanda is blij met de steun die ze krijgt van haar docenten, die naast het reguliere lesprogramma ook uitleg geven over het coronavirus. Yollanda geeft de informatie die ze hier krijgt door aan haar familie en vrienden, om hen te helpen gezond te blijven en verspreiding van het virus tegen te gaan. “Mijn docent heeft me telefonisch uitgelegd hoe ik besmetting met COVID-19 kan voorkomen”, zegt ze.
Lees hier waarom meisjes de zwaarste lasten van de coronacrisis dragenDe derde oplossing: thuisonderwijspakketten
Om thuisonderwijs te bevorderen tijdens de lockdowns in de vluchtelingencentra Rhino en Bidibidi in Uganda, heeft Plan International met steun van het Ministerie van Onderwijs pakketten met lesmateriaal verspreid onder 10.600 leerlingen. Die pakketten zijn gebaseerd op de richtlijnen van het ministerie zodat leerlingen verder kunnen werken met het lesmateriaal dat ze op school ook behandelden.
Om er zeker van te zijn dat iedereen de pakketten ontvangt, brengen medewerkers en vrijwilligers van Plan International ze thuis langs. Ze werken hiervoor samen met ouders, docenten, studenten en communityleiders.
“Nu kinderen thuis leren, moedigen we hun families aan om hen hierbij te ondersteunen. Aan ouders en verzorgers wordt gevraagd om te controleren of hun kinderen goed bezig zijn met hun huiswerk”, vertelt Jessica Ilomu, manager van het onderwijsprogramma van Plan International in Uganda.
Zillian (15) is enthousiast over het thuisonderwijspakket, want ze droomt ervan om lerares te worden. “Het leerboek is makkelijk te gebruiken. Mijn beste vakken zijn maatschappijleer en wiskunde”, zegt ze.
Meer van dit soort verhalen lezen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!Wat doet Plan nog meer
Plan International zet zich ook tijdens de coronacrisis in voor het welzijn en de veiligheid van meisjes. Doordat zij nu niet naar school kunnen lopen ze een verhoogd risico op huiselijk geweld en misbruik. Bovendien is de kans groot dat de meisjes ook na corona niet meer terug zullen gaan naar school, omdat ze bijvoorbeeld moeten bijspringen in het huishouden.
Om ervoor te zorgen dat meisjes het onderwijs krijgen dat ze verdienen, biedt Plan thuisonderwijspakketten aan. Ook worden informatie en levensreddende middelen aangeboden om verspreiding van het coronavirus te voorkomen.