School op wielen in sloppenwijken van India

In India trekken duizenden mensen naar de stad, op zoek naar een beter leven. De meeste van hen eindigen in de snelgroeiende sloppenwijken van steden als Mumbai. In deze stad leeft ruim 41 procent van alle families in een sloppenwijk. Door armoede moeten kinderen hier al op jonge leeftijd werken. Voor school is geen tijd. Maar daar is nu een oplossing voor: de school komt naar hen toe, in een bus.

Van jongs af aan werken

Ruim 1,7 miljoen Indiase kinderen gaan niet naar school. Ook de dakloze Bharti (15) moet werken om iets te verdienen voor het gezin. “Ik werk op de vismarkt en verkoop citroenen en chilipepers”, vertelt ze. “Als er even geen betaald werk is, dan help ik mijn moeder. Zij kan dan gaan bedelen.” School was voor Bharti altijd een onbereikbare droom, maar sinds kort gaat ze een paar uur per dag naar de school op wielen. Dit project van Plan en een lokale organisatie Door Step School geeft elk jaar ruim drieduizend kinderen uit sloppenwijken de kans om toch naar school te gaan.

School op wielen

“Als kinderen niet naar school kunnen, komt de school naar de kinderen”, zegt Bina Lashkari, directeur van Door Step School. Elke dag stopt de schoolbus met daarin een klaslokaal op vier plekken aan de rand van de sloppenwijken. Daar zitten vrijwillige leerkrachten klaar om de kinderen les te geven. Ook overtuigen ze ouders om hun kinderen een paar uur per dag naar de schoolbus te laten komen.

Spelenderwijs leren

Bharti werkt voor en na haar lessen, maar de uren in de school op wielen zijn de fijnste van haar dag. “Ik ga graag naar school”, zegt ze. “En de leraar zorgt goed voor ons.” De vrijwillige leerkrachten geven leuke lessen en zorgen dat de kinderen spelenderwijs leren. Bijvoorbeeld met alfabetkaarten en door samen te zingen.

Pinky

Lalita Raman werkt al jaren als leerkracht in de bus, waar dagelijks zo’n 25 kinderen les krijgen. “Ik ben blij dat ik dit werk kan doen. Ik geef les, maar help ook door te luisteren als de kinderen me hun problemen toevertrouwen.” Aan het einde van elk schooljaar proberen Lalita en de andere leerkrachten zoveel mogelijk leerlingen te laten doorstromen naar vervolgonderwijs. Pinky is een van de leerlingen voor wie dat is gelukt. Ze woont met haar moeder in een hut in de sloppenwijk en zit nu in de eindexamenklas van het regulier onderwijs.

Succesverhalen

Elk kind heeft recht op onderwijs. Het is een van de belangrijkste instrumenten om armoede te doorbreken. Niets geeft Bina Lashkari meer hoop dat succesverhalen van oud-leerlingen. “Neem Fatima. Toen ze voor het eerst in de school op wielen kwam, had ze helemaal niets. Wij hebben haar opgevangen, les gegeven, ingeschreven op een reguliere school en haar gesteund toen ze ging studeren. Ze heeft nu een baan bij de overheid en ik ben zo trots!”

Plan wil onderwijs voor iedereen

Plan doet er alles aan om alle kinderen toegang te geven tot goed onderwijs in een veilige omgeving. De school op wielen is daar een mooi voorbeeld van.
Lees wat Plan nog meer doet om onderwijs voor iedereen beschikbaar te maken.