Het schooljaar van Plan International

Naar school gaan en vakantie vieren, het lijkt zo vanzelfsprekend. Maar bijna 60 miljoen kinderen wereldwijd gaan nooit naar de basisschool. Zij hebben altijd ‘vakantie’. Omdat ze in armoede leven, omdat ze te ver van school wonen, omdat ze door een ramp of geweld geen schoolgebouw meer hebben of omdat ze meisje zijn. Voor die kinderen zet Plan International zich in. Met talloze projecten over de hele wereld brengen we onderwijs naar zoveel mogelijk kinderen en jongeren. Hun doorzettingsvermogen en mooie toekomstdromen kunnen een inspiratie zijn voor iedereen.

“Als ik groot ben wil ik politieagent worden, omdat agenten er zo cool uitzien in uniform.” Don, 6 jaar, uit Laos. “Later wil ik piloot worden, zodat ik de hele wereld over kan reizen.” Yousra, 13 jaar, uit Niger. “Mijn dromen eindigen niet met een diploma, dan beginnen ze pas.” Yomira, 19 jaar, uit Ecuador. Deze  kinderen en jongeren weten wat ze willen, maar daarvoor is onderwijs onmisbaar. Het is de fundering van hun dromen. Gelukkig gaan Don, Yousra en Yomira nu naar school, net als veel andere kinderen in onze projectgebieden.

In elke gemeenschap waar we werken is de sleutel tot onderwijs anders. Hoe zorgen geiten er bijvoorbeeld voor dat kinderen weer naar school gaan? En hoe draagt een toekan bij aan onderwijs in coronatijd? Het schooljaar van Plan International in vogelvlucht.

Opbouwen in Beiroet

Ons schooljaar begon letterlijk met een enorme dreun in Libanon. In het toch al geplaagde Beiroet vond een ontploffing plaats die de stad in puin legde. Heel veel hulporganisaties, waaronder Plan International, kwamen meteen in actie met de Giro 555-inzamelingsactie en het verlenen van noodhulp. De ontploffing betekende voor veel kinderen dat ze niet meer naar school konden. Plan International is snel gestart met het uitdelen van schoolspullen, die kinderen door de explosie zijn kwijtgeraakt. Ook wordt er hard gewerkt om de beschadigde of ingestorte scholen te herstellen, zodat het onderwijs in Beiroet weer volledig op kan starten.

School voor kinderen die de taal niet spreken

In Laos leven meer dan tachtig etnische groepen, die allemaal hun eigen dialect en gebruiken hebben. Voor de kinderen die in deze gemeenschappen leven is het vaak moeilijk om onderwijs te volgen, omdat dat in de officiële taal Loa wordt gegeven. Om ervoor te zorgen dat deze kinderen naar school blijven gaan, heeft Plan International in samenwerking met het Ministerie van Onderwijs in Laos en lokale scholen een project opgestart. Leraren worden nu getraind om kinderen te begeleiden die de taal niet spreken. In de gemeenschappen zelf geeft Plan International voorlichting en leermaterialen aan ouders, zodat ze hun kind kunnen voorbereiden op onderwijs in het Lao. Zoals Anok, vader van Don en Ded. “Ik begrijp nu dat Lao spreken belangrijk is voor mijn kinderen. Een boek voorlezen is een van de manieren waarop ik ze help om hun taal te verbeteren.”

Don (6 jaar) schrijft het woord ‘water’ in het Lao

Ongesteld? Ook dan naar school!

In veel landen is ongesteld zijn helaas een reden voor meisjes om niet naar school te gaan. Dat komt omdat er vaak geen voorzieningen zijn voor deze meisjes, waardoor ze thuis moeten blijven als ze ongesteld zijn. Het risico is dat ze uiteindelijk helemaal niet meer naar de klas komen. Plan International heeft veel projecten om dit probleem aan te pakken, bijvoorbeeld in het Afrikaanse Burkina Faso. Op de school van de 13-jarige Awa waren voorheen geen gescheiden toiletten. Ook was er een tekort aan maandverband, waardoor veel meisjes onhygiënische alternatieven gebruikten. Met hulp van Plan International zijn er in de school van Awa nu toiletten gebouwd voor meisjes en leren ze om herbruikbaar maandverband te maken. Awa: “We kunnen nu op school blijven als we ongesteld zijn. We wisselen ons maandverband en gaan weer terug naar de les.”

Naar school in geplaagd Mali

Mali wordt al jaren geteisterd door geweld. Gewapende groepen hebben honderdduizenden mensen verjaagd uit hun huizen. Ook de 14-jarige Aminatou moest vluchten met haar familie, nadat gewapende mannen binnenvielen in de stad: “Elke keer als ik eraan terugdenk, ben ik bang om van huis te gaan.” Na 6 jaar in Mauritanië keerden ze terug, maar de situatie is nog altijd onveilig. Plan International helpt meisjes als Aminatou, door ze schoolspullen te geven en lokale scholen te ondersteunen. Het is belangrijk om meisjes zo snel mogelijk weer terug naar school te laten gaan, omdat de kans dat ze worden uitgehuwelijkt als ze thuis zitten groter is.

Onderwijs voor jonge vrouwen die nooit naar school konden

In Zimbabwe leven veel jonge vrouwen die niet of nauwelijks onderwijs hebben gehad. Zoals de 19-jarige Susan, die niet naar school ging omdat ze gehandicapt is. Ze kan haar rechterarm en -been niet gebruiken en moest in haar jeugd toekijken hoe andere kinderen wél onderwijs kregen. Voor jonge vrouwen als Susan heeft Plan International het SAGE-project (Supporting Adolescent Girls Education) opgezet, waardoor ze alsnog naar school kan. Voordat ze begon, kon ze niet eens haar eigen naam schrijven. Nu heeft ze geleerd om met haar linkerhand te werken. “Sinds ik op school zit, is er veel veranderd. Ik kan mijn naam schrijven en leer rekenen. Dat helpt me als ik straks een eigen naaibedrijf wil opzetten”, vertelt Susan.

Susan (19 jaar) krijgt onderwijs in Zimbabwe

Les krijgen in een aardbevingsbestendige school

Bij de aardbeving op het Indonesische eiland Lombok in 2018 zijn meer dan 1.000 scholen beschadigd of verwoest. De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan een aardbevingsbestendige school, als onderdeel van een pilot in samenwerking met het Ministerie van Financiën in Indonesië. Het gebouw is nu af en de kinderen hebben inmiddels de eerste lessen in de nieuwe school gehad. Voordat die in gebruik werd genomen kregen de kinderen een training waarin ze leren wat ze moeten doen in geval van nood. “Het is belangrijk dat scholen bestand zijn tegen een aardbeving. Kinderen zijn de meest kwetsbare groep als er een ramp gebeurt”, legt Dini Widiastuti van Plan International Indonesië uit.

Dankzij een geitje weer naar school

De 15-jarige Mabinty uit Sierra Leone werd van school gestuurd, omdat haar gezin de bijdrage en schoolmaterialen niet kon betalen. Haar ouders zijn boeren, zoals de meeste mensen in de regio waar Mabinty woont. De opbrengst is vaak niet hoog genoeg om het gezin van te onderhouden. Mabinty werd opgenomen in het sponsorprogramma van Plan International en haar familie heeft net als 200 andere gezinnen in de omgeving een geit en een bok gekregen. De eerste jonge geitjes zijn inmiddels geboren en verkocht, waardoor Mabinty weer naar school kan: “Ik hoef nu niet meer bang te zijn dat de schooldirecteur me wegstuurt.”

Na een overstroming weer les krijgen

In Niger zijn regelmatig overstromingen met grote gevolgen. Afgelopen jaar werden meer dan 30.000 huizen verwoest door overvloedige regenval. Veel kinderen raakten al hun bezittingen kwijt. Plan International heeft in het gebied schoolspullen uitgedeeld, zodat de kinderen geen onderwijs hoeven te missen. Ook de 13-jarige Yousra kan nu weer naar school: “Al vanaf de eerste klas ben ik de beste student in onze klas. Mijn moeder en vader gingen nooit naar school, maar ze moedigen mij juist aan om door te gaan.”

Yousra (13 jaar) uit Niger in de klas

Zuri de toekan is de beste meester

Door de coronapandemie sloten dit schooljaar scholen over de hele wereld. In Latijns-Amerika krijgen veel kinderen eten op school, maar door de dichte scholen moeten de ouders nu zelf zorgen voor een gezonde maaltijd. In samenwerking met het World Food Programme heeft Plan International het boek ‘De avonturen van Zuri de toekan’ gemaakt en verspreid. Met dit boek leren jonge kinderen spelenderwijs dingen die ze anders op school zouden krijgen. Maar er staat ook in hoe je gezond kunt eten en waarom dat belangrijk. Zo leren niet alleen de kinderen iets nieuws van Zuri de toekan, maar ook de ouders.

Les krijgen met een walkietalkie

Ook in Indonesië moesten scholen sluiten vanwege de coronapandemie. Sommige kinderen wonen in afgelegen dorpen, waar geen internet beschikbaar is. De 13-jarige Eti kon daardoor niet meedoen met onlineonderwijs. Samen met lokale organisaties en scholen heeft Plan International walkietalkies uitgedeeld aan kinderen die geen toegang hebben tot internet. Daardoor kunnen ze alsnog de lessen volgen en contact maken met hun klasgenoten. Eti is blij dat ze weer kan communiceren met haar leraren: “Het voelt alsof we weer terug op school zijn.”

Het stopt niet na de middelbare school

Voor meiden in landelijke gebieden in Ecuador is studeren een hele uitdaging. Vaak kunnen de ouders geen beroepsopleiding betalen en moeten de studenten ver reizen om op school te komen. Tien meiden in de provincies Guayas en Los Rios volgen nu online een universitaire opleiding. In samenwerking met de Universiteit van Guayaquil heeft Plan International studiebeurzen toegekend aan ambitieuze meiden. Yomira (19 jaar) is een van hen, ze zit nu in het eerste studiejaar van de opleiding Internationale handel. Ze wil een inspiratie zijn voor andere meiden in haar dorp: “Ik weet hoe moeilijk het is voor arme mensen zoals wij om onze doelen te bereiken.”

Dit is nog maar een greep uit de projecten die Plan International dit schooljaar heeft gedaan. We gaan door, ook in de vakanties, om onderwijs voor zoveel mogelijk kinderen (weer) mogelijk te maken. Zodat ze kunnen bouwen aan hun eigen toekomst. Elk kind dat de kans krijgt om naar school te gaan, heeft de kans op een beter leven later. Een beter leven om door te geven aan haar of zijn eigen kinderen.

Maak verandering mogelijk

Help meisjes naar school

Word nu donateur