Goed voorbereid op een ramp
Door klimaatverandering komen, vooral in ontwikkelingslanden, steeds meer natuurrampen voor, zoals extreme droogte, overstromingen of orkanen. Het wordt dus ook steeds belangrijker dat mensen weten wat ze zelf kunnen doen om zo’n ramp te overleven en de schade te beperken.
In steeds meer landen waar Plan werkt, leren kinderen daarom op school hoe ze zichzelf in veiligheid kunnen brengen in een noodsituatie. Maar veel meisjes missen deze kennis, omdat ze minder vaak naar school gaan dan jongens. Ze lopen dus extra gevaar.
Beter voorbereid op een ramp
In Bangladesh, een land dat door meer dan 230 waterwegen extra kwetsbaar is bij orkanen, aardbevingen en extreme droogte, voert Plan het programma ‘Disaster preparedness and mitigation: build safe and resilient communities’ uit. Jongens, meisjes en volwassenen worden zo beter voorbereid op een ramp.
Meisjes 4 x in het nadeel
- Meisjes worden vaak uitgesloten van activiteiten die hun leven zouden kunnen redden bij een ramp, zoals leren zwemmen of in bomen klimmen.
- Meisjes worden eerder thuisgehouden bij slecht weer om thuis te helpen. Eenmaal van school af, gaan ze vaak niet meer terug, ook al is het gevaar geweken.
- Meisjes worden in de noodsituatie na een ramp vaker uitgehuwelijkt, ook als ze nog heel jong zijn. Hun ouders hoeven dan voor één kind minder te zorgen.
- Meisjes worden na een ramp veel vaker slachtoffer van seksuele intimidatie, geweld en misbruik. Helemaal als ze in de chaos hun familie zijn kwijtgeraakt.
School als veilige plek
- In het kader van het project zetten scholen in Bangladesh School Disaster Management Committees op, waarin leraren, schoolmanagement, ouders en leerlingen zitten. Samen zijn zij er verantwoordelijk voor dat iedereen op school en daarbuiten veilig is in geval van een ramp.
- Elektriciteitsleidingen sneuvelen al snel bij een natuurramp. Door de installatie van zonnecellen worden schoolgebouwen onafhankelijk van het reguliere elektriciteitsnet. Er is licht en pompen zorgen voor stromend water en spoelwater voor de wc’s blijven gewoon werken. Scholen kunnen daardoor dienen als veilige plek voor de hele gemeenschap in geval van nood.
- Scholen zorgen voor simpele apparatuur waarmee kinderen de hoeveelheid gevallen regen en schommelingen in de temperatuur kunnen meten. Zo leren ze over klimaat en klimaatverandering en de relatie met natuurrampen. Meisjes en jongens leren bovendien hoe ze zich kunnen aanpassen aan de gevolgen van klimaatverandering op de lange termijn.
“s Nachts kreeg ik een orkaanwaarschuwing via de telefoon. Toen ik de school ging openen, zodat mensen er konden schuilen, waren mijn leerlingen al bezig iedereen voor de orkaan te waarschuwen via de schoolmicrofoon. Ik was zo trots op ze!”
Siddiquir Rahman, schooldirecteur in Barguna, Bangladesh
1.531.000 meisjes en jongens
Behalve in Bangladesh voert Plan in 39 andere landen projecten uit voor disaster risk management. 1.531.000 meisjes en jongens profiteren in het kader van deze projecten van veilige schoolgebouwen en levensreddende kennis. Ze weten hoe ze zich op een ramp kunnen voorbereiden, wat ze moeten doen om zichzelf in veiligheid te brengen en hoe ze risico’s kunnen verminderen. De projecten lopen tot 2017.