Dossier WASH: Waterfilters voor veilig drinkwater in de sloppenwijken van Delhi

In de Indiase hoofdstad Delhi leeft ongeveer 49 procent van de totale populatie in sloppenwijken. In deze slums heeft 90 procent van de inwoners geen toegang tot veilig drinkwater en geen of nauwelijks kennis van het belang van goede hygiëne. Veel mensen drinken hun water bijvoorbeeld zonder het eerst te koken of te zuiveren en dat leidt tot ziektes als diarree en cholera.

WASHOm hier iets aan te doen werkt Plan in drie wijken in Delhi samen met Basic Water Needs (BWN), een Nederlands bedrijf dat betaalbare waterfilters en conserveringstechnieken ontwikkelt en verkoopt aan huishoudens met een laag inkomen in ontwikkelingslanden. Plan geeft voorlichting over de noodzaak van veilig drinkwater en goede hygiëne en ondersteunt 45 vrouwelijke ondernemers om zich te organiseren in self help groups (SHG). BWN geeft de ondernemers een training in hoe ze de filters kunnen verkopen. Het enthousiasme van de deelnemers is groot. Niet alleen omdat ze er hun inkomen mee kunnen verbeteren, maar ook omdat ze weten dat de mensen in hun buurt de filters echt nodig hebben.

Doel van het project

  • Betere drinkwatervoorziening en gezondheid voor zo’n 30.000 mensen in drie wijken in Delhi door gebruik van waterfilters.
  • Inkomensverbetering voor vrouwen en versterking van lokale economische activiteit door de verkoop van waterfilters.
  • Bewustwording over het belang van goede hygiëne en daarmee gedragsverandering in het gebruik van water.

Plan bekijkt aan het einde van het project of het project kan worden uitgerold naar andere wijken en steden.

Stand van zaken van het project

  • 45 entrepreneurs zijn getraind en verkopen de waterfilters.
  • Vrouwengroepen runnen drie nieuw geopende winkels waar de waterfilters worden verkocht.
  • Uit een recent onderzoek blijkt dat 100 procent van de ondervraagden weet wat de gevaren zijn van onveilig drinkwater; ze weten ook wat ze moeten doen om water geschikt te maken voor consumptie.
  • 98 procent van de ondervraagden heeft het voornemen de geleerde vaardigheden in de praktijk te blijven brengen.
  • 83 procent van de respondenten geeft aan dat waterfilters een positief effect hebben op hun leven en gezondheid.
  • De informatievoorziening van Plan en partners heeft geleid tot grotere bewustwording.
  • In de Holambi Kalan-regio gebruikt nu 33 procent van de mensen de waterfilter; in de Rangpur Pahari-regio is dit 21 procent.
 

Geef jouw moeder een cadeau met betekenis

Op zoek naar cadeau met een goed doel? Met een symbolisch cadeau uit onze webshop maak je meerdere mensen blij! De opbrengst besteden we aan één van onze projecten wereldwijd.

Geef een moederdagcadeau met impact!

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.