Schoolbibliotheken met boeken voor kinderen
“We namen eigenlijk nooit boeken mee uit de schoolbibliotheek” vertelt Liang (11) uit China over hoe het was vóórdat Plan het ‘Children’s Reading Project’ realiseerde in Yulin en Chun Hua in 2010. Niet dat er geen boeken waren op de school van Liang, want die waren er. Ze wisten er alleen niet veel over, en de meesten waren toch niet voor kinderen. Ongeveer de helft van de boeken in de schoolbibliotheken waren voor volwassenen.
De scholieren hebben op Liang’s school nog geluk: veel basisscholen op het platteland van China hebben helemaal geen bibliotheken. Yao Kun, coördinator bij Plan China, legt uit waarom: “Vaak denken ouders dat kinderen alleen hoeven te leren wat in de tekstboeken staat, als je dat weet, weet je het juiste”. De effecten van deze gedachtegang zijn schokkend. Slechts 10% van de kinderen uit originele gedachtegangen en ideeën als ze schrijven. “De rest”, zegt Yao Kun, “weet niet eens waarover ze moeten schrijven behalve over hun school en dorp.”
Samen met boeken bezig zijn
Lezen als recreatie heeft veel voordelen. Experts zeggen dat kinderen die lezen het beter doen op school en een grotere kans op succes hebben als ze volwassen zijn. En ze ervaren het plezier dat het lezen van een goed boek met zich mee brengt!
Om kinderen te stimuleren te lezen ontwikkelde Plan verschillende activiteiten, zoals het vormen van klasleesgroepjes waarin kinderen samen “story time” hebben en hun favoriete boeken met elkaar delen. Om te voorkomen dat de boeken niet op de planken blijven liggen, krijgen kinderen de kans om mee te beslissen over wat zij willen lezen. Plan zette kinderboek-managementteams op. Deze teams inventariseren en catalogiseren de boeken, en lenen ze uit.
Het project leidde ertoe dat de bibliotheken op bijna 24 scholen (met 6000 studenten) aanzienlijk meer gebruikt worden.
Voor en door kinderen
Een van de meest populaire leesmaterialen in schoolbibliotheken is Voice of Children. VoC is een nieuwsmagazine geschreven en gepubliceerd door 60 kindjournalisten getraind door Plan China. De kindjournalisten zijn opgedeeld in 10 groepjes in 10 scholen. Het tijdschrift (wat trouwens tweetalig is: Engels en Pinyin) werd gemaakt omdat er een tekort was in de schoolbibliotheken. De kinderen wilden verhalen lezen gemaakt voor kinderen, en geen tijdschriften gemaakt voor volwassenen.
Van Voice of Children worden steeds 10.000 exemplaren verspreid naar 52 scholen en 26 dorpen. Tot nu toe zijn er 21 edities verschenen en het blijkt een groot succes. Liang vertelt: “Ik lees het liefst Voice of Children, omdat er interessante artikelen in staan die geschreven zijn door mijn klasgenootjes.” Ook kindsponsors hebben plezier van het tijdschrift, want zij ontvangen de Engelse versie. Volgens Yao Kun van Plan China heeft VoC “een goede reputatie gekregen binnen Plan, omdat het het leven van de kinderen weergeeft vanuit hun eigen perspectief.”
Groei
Elk kindjournalist stimuleert zijn of haar eigen ontwikkeling. Jing uit Yulin was altijd een verlegen meisje, ondanks dat ze goede cijfers haalde en graag essays schrijft. Toen ze artikelen voor VoC ging schrijven, veranderde dat. Ze is zelfverzekerder geworden en heeft haar horizon verbreed. Ze ging bijvoorbeeld naar een Plan zomerkamp in Xi’an City, iets wat ze eerder waarschijnlijk niet eens overwoog.
Jiao Hudong, schoolhoofd van de Ma Jia Wan basisschool, ziet een ander voordeel van het project: “Traditioneel gezien is school een plek waarin volwassenen aan kinderen hun (volwassen) ideeën leren. Dit project stimuleert het gevoel van een school voor én door kinderen.”
Ying (12) vertelt wat het project voor haar betekende: “Ik vind het leuk om de leiding te hebben over de leesclub die ik heb met mijn klasgenootjes, en het maakt me zelfverzekerd en trots.”
Lezen is aanstekelijk
Dankzij de boekenclub kan 80% van de kinderen in de schoolprojecten van Plan China boeken lenen die aansluiten bij hun interesses. En dat doen ze ook. De populariteit van Voice of Children groeit ook. Niet alleen zijn er meer lezers, maar ook steeds meer kinderen schrijven voor het tijdschrift. Twee jaar na de start van het initiatief waren er al bijna twee keer zoveel journalisten, namelijk 104. Jonge, enthousiaste kindjournalisten steunen Plan China in het voornemen Voice of Children uit te breiden. Met deze energie kan het bijna niet anders dan dat meer en meer kinderen op het platteland van China snel het plezier en de kracht van lezen zullen ontdekken.