Beauty Care & Make-up: een gat in de markt
Met financiële steun van de GSRD Foundation begeleidt Plan, samen met lokale partner REACH, 400 jongeren in Hue City en Hanoi in Vietnam naar een betaalde baan. In Hue City worden 160 jongeren, in het kader van een nieuw opgezette training, opgeleid tot schoonheidsspecialist.
Vraag en aanbod op elkaar afgestemd
Voorafgaand aan het opzetten van de training is onderzoek gedaan naar het potentieel van de Beauty Care & Make-up sector en de behoeften van kansarme adolescente meisjes en jonge vrouwen. Gesprekken met veertien drie- en vijfsterrenhotels, resorts en zes schoonheidssalons in Hue City volgden. Hieruit bleek dat er de komende jaren steeds meer vraag komt naar geschoolde arbeidskrachten voor schoonheidsspecialisten en dat het huidige aanbod niet voldoet aan de groeiende vraag. Bovendien zijn de meeste werknemers die nu in deze sector werken ongetraind.
Om schoonheidsspecialiste te worden is geen vooropleiding nodig, daarom kan REACH achtergestelde meisjes en jonge vrouwen met een (zeer) laaggeschoolde achtergrond goed helpen. Bij REACH is de afgelopen maanden hard gewerkt aan het opzetten van de cursus, en nog belangrijker, het aantrekken van studenten, het overtuigen van ouders (men heeft een verkeerd/negatief beeld van deze sector), de aankoop van apparatuur voor de opleiding, evenals het betrekken van bedrijven en trainers.

Resultaten tot nu toe
- 32 achtergestelde meisjes/jonge vrouwen en 5 jonge mannen hebben de training succesvol afgerond;
- 21 vrouwelijke deelnemers hebben zich geregistreerd voor de derde lichting van de training;
- 77% van de deelnemers heeft een baan gevonden binnen de eerste maand na het afronden van de opleiding.
GSRD Foundation
G-Star RAW vindt dat kennis en zakelijke kansen de weg bereiden naar economische onafhankelijkheid en de sleutel is voor ontwikkeling. De GSRD Foundation is met dezelfde basisgedachte in 2007 ontstaan. Sinds 2010 is de GSRD Foundation partner van Plan Nederland en steunt projecten die zich richten op beroepsonderwijs en ondernemerschap.
REACH in Vietnam
Vietnamese jongeren uit de armste lagen van de bevolking volgen in het kader van het REACH-project een korte vakopleiding van drie maanden. Tegelijkertijd worden ze voorbereid op de arbeidsmarkt door vaardigheden te leren die voor een baan in het bedrijfsleven onontbeerlijk zijn, zoals werken in een team, marketing en klantgerichte communicatie. Het cursusaanbod is afgestemd op de vraag uit de Vietnamese arbeidsmarkt.
Lokale bedrijven uit verschillende sectoren zijn betrokken bij REACH. Zij geven praktijkgerichte lessen en bieden stageplaatsen aan de cursisten. De kans op een betaalde baan is daardoor heel groot. De meeste cursisten stromen na hun stage door naar vast werk. Ruim tachtig procent houdt de baan.