Met onze gendertool op weg naar gendergelijkheid

Vrouwen worden wereldwijd vaak benadeeld en gediscrimineerd tijdens werving, training en in hun carrière. Ze krijgen minder betaald dan mannen (ze verdienen 0,81 dollarcent voor elke dollar die een man verdient en in sommige landen is dat verschil nog veel groter), hebben vaker onzekere banen, en worden meer lastiggevallen of zelfs misbruikt (1 op de 3 vrouwen wereldwijd heeft te maken met fysiek of seksueel geweld). Met de gendertool die we ontwikkeld hebben, wil Plan International bedrijven helpen belangrijke stappen te zetten om dit soort misstanden tegen te gaan en gendergelijkheid te kunnen bereiken.

Veel bedrijven weten dat ze onrecht tegen vrouwen moeten tegengaan. Sterker nog, het loont ook om gendergelijkheid na te streven. Onderzoek door onder andere bedrijven als McKinsey en organisaties als de International Finance Corporation toont aan dat gendergelijkheid leidt tot forse toenames van de winstgevendheid, productiviteit, creativiteit, innovatie, reputatie en klantenbinding. Het helpt ook om talent aan te trekken en te behouden, en om de 17 door de VN opgestelde Sustainable Development Goals (SDG’s) te bereiken.

Maak kennis met de tool

Met de Gender-responsive Human Rights Due Diligence tool helpt Plan International bedrijven wereldwijd om vrouwen in hun kracht te zetten, hen gelijk te behandelen, risico’s die met name voor vrouwen groter zijn te verminderen (denk aan gebrekkige en/of geen gescheiden sanitaire voorzieningen, onvoldoende stem in vakbonden, minder mogelijkheden tot training en doorstroom, etc.), de zakelijke voordelen van gelijkheid op de werkvloer te plukken en te voldoen aan (inter)nationale (wettelijke) richtlijnen.

De gendertool bestaat uit vier onderdelen, om aan te sluiten bij de uiteenlopende behoeften van bedrijven:

  1. Het eerste deel geeft informatie over de reden van een Gender-Responsive Human Rights Due Diligence (GR-HRDD), en legt aan de hand van voorbeelden de zes stappen van een due diligence met een genderlens uit. Te beginnen met een volwassenheidsanalyse om als bedrijf het eigen startpunt voor GR-HRDD te bepalen. Verder bevat dit deel informatie over de SDG’s en verschillende arbeidsrechten met betrekking tot gender, waarom investeren in gendergelijkheid een slimme investering is, en is er een leuke quiz om uw eigen kennis over gender te toetsen.
  2. In deel twee worden waardevolle inzichten en inspirerende cases van verschillende bedrijven uit de kleding-, cacao- en toerismesector verstrekt.
  3. Deel drie is een invulbaar werkboek dat bedrijven kunnen downloaden om zelf stapsgewijs aan de slag te gaan met hun GR-HRDD.
  4. Tot slot bieden wij bedrijven die willen beginnen met een overzicht van het bovenstaande een samenvatting aan van de gendertool. Deze vindt u hier.

De tool is ontwikkeld door Plan International in samenwerking met de Girls Advocacy Alliance (GAA); een samenwerking van Plan International, Defence for Children – ECPAT, Terre des Hommes en het ministerie van Buitenlandse Zaken in Sierra Leone, Nepal, Bangladesh, de Filipijnen, Ethiopië, Kenia, Uganda, Ghana, Liberia en India. De alliantie heeft zich de afgelopen vijf jaar onder meer, samen met Nederlandse bedrijven en bedrijven in de tien programmalanden, ingezet om geweld tegen jonge vrouwen op de werkvloer te bestrijden en hun kansen op een baan met toekomstperspectief te vergroten.

Lees meer over samenwerken met Plan International

Voor meer informatie over de gendertool kunt u contact opnemen met Jos van Heijningen via jos.van.heijningen@planinternational.nl.