Typografie

Lettertypes en gebruik

Voor koppen en titels gebruiken we Poppins bold. Op de omslag van documenten mag de tekst over de paginagrote foto heen worden geplaatst. Om de tekst beter leesbaar te maken, kan worden gekozen voor een halftransparante zwarte ‘gradient’ achter de tekst. Gebruik deze gradient zo subtiel mogelijk. Helvetica gebruiken we voor de broodtekst. De lopende tekst wordt altijd op een witte ondergrond geplaatst. Korte teksten op bijvoorbeeld een campagneposter mogen dezelfde uitlijning krijgen als de titel. Lange teksten worden links uitgelijnd (niet uitgevuld) ook worden de teksten op een stramien links uitgelijnd (zie alinea-, teken- en tabelstijlen).

Helvetica
Voor ‘broodtekst’ ofwel lopende teksten gebruiken we Helvetica. De minimale grootte voor broodtekst is 9 punten, met uitzondering van het visitekaartje of voetnoten in een rapport.

Het Helvetica-font is beschikbaar als:

  • Roman (de basisletter) – voor platte teksten (de ‘gewone’ tekst);
  • Bold (vet) – voor kleine koppen en tussenkoppen in langere teksten.

Poppins
Voor kopteksten en titels gebruiken we Poppins bold. We gebruiken Poppins bold bijvoorbeeld op online banners en advertenties, voor korte kopjes op de website en over beeld heen op de voorkant van een rapport.

Verveine
Dit lettertype heeft een handgeschreven look & feel en gebruiken we voor notities en speelse toevoegingen aan het ontwerp. Denk aan een korte tekst (maximaal 12 woorden) met een handgetekende pijl erbij richting het onderwerp. Spaarzaam gebruiken, als toevoeging. We gebruiken dit niet in zakelijke documenten.

Arial
Op plekken waar Helvetica niet beschikbaar is (online teksten, mail en op thuiscomputers), gebruiken we altijd Arial. Arial Bold passen we toe op kleine koppen en Arial Regular gebruiken we voor lopende teksten.

Specificaties alineastijlen
Hier in de tabellen staat het gebruik van de lettertypes specifiek aangegeven (de inhoud is beveiligd met een wachtwoord).


Voor het gebruik van het logo van Plan International en de andere vormgevingselementen die in dit huisstijlhandboek worden gepresenteerd is toestemming nodig van Plan International.

Vragen over de huisstijl en/of toepassing? Neem contact op met studio@planinternational.nl.