Girls Advocacy Alliance in Business!

Kick-off event 27 oktober 2017

Investing in girls: a good business!

Op vrijdag 27 oktober 2017 vond, tijdens het Accenture Innovation Award-event in Utrecht, de kick-off plaats van ‘Investing in girls: a good business!’ Tijdens deze bijeenkomst, georganiseerd door de Girls Advocacy Alliance waar Plan Nederland deel van uitmaakt, werd er gesproken over de positie van vrouwen in het bedrijfsleven in ontwikkelingslanden. Door middel van een lezing van Dante Pesce van de VN-werkgroep Mensenrechten en Bedrijfsleven, interviews met ondernemers, video’s met daarin stakeholders uit de hele wereld en een interactieve sessie onder leiding van moderator Rens de Jong van BNR Nieuwsradio spraken de aanwezigen over gender ongelijkheid en hoe dit te agenderen bij het Nederlandse bedrijfsleven. De bijeenkomst werd afgetrapt met een korte indringende trailer over de realiteit van meisjes en vrouwen wereldwijd op de werkvloer.

Trailer ‘Let’s Change the Story’

 

Lancering rapport

In samenwerking met Accenture en met steun van het ministerie van Buitenlandse Zaken ontwikkelde Plan Nederland afgelopen voorjaar een survey voor Nederlandse, internationaal opererende bedrijven. Plan lanceerde het rapport met onder andere de resultaten van deze enquête tijdens de kick-off. Behalve de survey, analyseert en bediscussieert het rapport 9 thema’s gelieerd aan SDG-doelen 5 (gender gelijkheid), 8 (fatsoenlijk werk) en 17 (partnerschappen) voor duurzame ontwikkeling, zoals discriminatie, lonen, (seksueel) lastiggevallen worden, gezondheid en veiligheid, werkuren en overwerk, maar ook management systemen, toegang tot diensten en partnerschappen. In het rapport staan interviews met diverse stakeholders, uit onder andere het bedrijfsleven, en tips voor de verbetering van de toeleveringsketen.

Lees het volledige rapport hier.

Alle bedrijven die de vragenlijst ingevuld hebben, maar ook alle geïnterviewden, zijn het eens over de complexiteit van het thema en zien geen eenvoudige oplossingen. Zoals een wereldleider in de Retail het uitdrukte: “We hebben meer informatie en kennis nodig over gender om een goed beleid en een goede praktijk op te zetten, samen met onze toeleveranciers.”

Oproep aan bedrijven

Dante Pesce maakte in zijn speech vervolgens direct korte metten met bedrijven die zeggen niet op de hoogte te zijn van de werkomstandigheden van vrouwen bij hun producenten en leveranciers. “Leer je eigen supply chain kennen. De informatie is beschikbaar… doe gewoon harder je best.” Pesce kreeg bijval van Hans Docter, Directeur Duurzame Economische Ontwikkeling bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken, die zich verbaasde over het feit dat we in een samenleving leven waar het potentieel van vrouwen nog steeds niet volledig wordt benut. En dat terwijl uit onderzoek blijkt dat het hebben van vrouwelijk personeel een positief resultaat heeft op zowel de bedrijfsvoering als de resultaten van een individueel bedrijf.

Girls First Project conferenceErvaringsdeskundigen aan het woord

Tijdens het event kwamen ook ervaringsdeskundigen aan het woord. Sally Hamers van JJH Textiles en Monique Ansink, van Excellent Products Group zijn twee ondernemers die eigenhandig de rol van vrouwen in ontwikkelingslanden in de respectievelijk de textielindustrie en de technische industrie proberen te verbeteren. Hun verhalen gaven een bijzondere inkijk in het leven van deze vrouwelijke ondernemers en de gevaren en valkuilen die zij tegenkomen, variërend van valse concurrentie tot terroristische aanslagen. Lees hier meer over de ervaringen van Sally Hamers en Monique Ansink.

Multistakeholder aanpak

Jeroen van Dijken, die het Convenant Duurzame Kleding en Textiel vertegenwoordigde, riep bedrijven op om samen te werken met verschillende relevante partijen, want alleen door gezamenlijk op te trekken kunnen veel van de problemen die in de textielindustrie spelen worden aangepakt.

Girls First Project conference

Tenslotte kwam Monique van t ‘Hek, algemeen directeur van Plan Nederland aan het woord. Zij benadrukte dat een multistakeholder aanpak het devies is en dat ook de particuliere sector nodig is om daadwerkelijke verandering in de positie van vrouwen op de werkvloer door te voeren, omdat in de particuliere sector nu eenmaal de banen zijn. Van ’t Hek riep dan ook het bedrijfsleven op om zich aan te sluiten bij Plan en mee te gaan op zogenaamde social business journeys. Ondernemers kunnen zich zo samen met Plan inzetten voor een betere economische positie van meisjes en jonge vrouwen wereldwijd.

Voor meer informatie over de multistakeholder aanpak of de social business journeys, kunt u contact opnemen met sandra.bruinse@plannederland.nl.

Please find an English report on the event here.

Kijk hier de video-quotes van stakeholders in de keten uit verschillende landen:

The unruly practice versus the theory

 

Multistakeholder initiatives

 

Call to action

 

Bekijk hier het foto-verslag van het event:

 

Kerstcadeaus met betekenis

Op zoek naar een cadeau met een goed doel? Met een symbolisch cadeau uit onze webshop maak je meerdere mensen blij!

Shop jouw kerstcadeau