Hoteleigenaren: “Beschermen van kinderen is winstgevend”
Hoteleigenaren van zowel lokale middelgrote ondernemingen als grote multinationals zijn het erover eens: het implementeren van een beschermende omgeving voor kinderen leidt tot meer winst. Deze uitspraken werden gedaan tijdens de Global Summit on Child Protection in Travel and Tourism in Bogotá. Verschillende bedrijven bespraken met NGO’s manieren om kinderen te beschermen tijdens een sessie van de Down to Zero Alliantie. Down to Zero is een gezamenlijk programma ter bestrijding van commerciële seksuele uitbuiting van kinderen in elf landen in Latijns-Amerika en Azië. Vijf kinderrechtenorganisaties werken samen om het programma uit te voeren.
Lees hier meer over wat wij tegen seksuele uitbuiting van kinderen doen
The Code
Een manier waarop hotels een beschermende omgeving kunnen creëren is door The Code (een afkorting voor ‘De gedragscode voor bescherming van kinderen tegen seksuele uitbuiting in de reis- en toerismebranche’) te implementeren. The Code is een initiatief van diverse partijen om bewustwording, hulpmiddelen en ondersteuning te bieden aan de toeristische sector om seksuele uitbuiting van kinderen te voorkomen. Zo laten hotels bijvoorbeeld hun personeel trainen op hoe ze seksuele uitbuiting van kinderen kunnen herkennen en om informatie aan hun gasten te geven over het fenomeen. Dit is cruciaal: niet alleen horecapersoneel kan seksuele uitbuiting van kinderen voorkomen, iedereen kan door simpelweg ogen en oren open te houden een bijdrage leveren.
Win-win
The Code werd door de kinderrechtenorganisaties geïntroduceerd bij verschillende Colombiaanse hoteleigenaren. Eén van hen is de heer Hernán Franco. Hij is algemeen directeur van een lokaal Colombiaans hotel en legt uit hoe hij ontdekte dat het beschermen van kinderen een positieve invloed had op zijn winst. “The Code voegt een ster toe aan onze hotelbeoordeling. Wanneer onze klanten de borden over seksuele uitbuiting van kinderen opmerken en wij ze uitleggen dat we vechten voor de bescherming van kinderen tegen seksuele uitbuiting, zijn ze erg blij om bij ons te overnachten en geven de voorkeur aan ons boven andere hotels, die dit niet expliciet vermelden.”
Seksuele uitbuiting elimineren
“Ik ben met koffers vol inspiratie teruggekomen uit Bogota’’, vertelt Annelien Noë, verantwoordelijk voor Down to Zero bij Plan Nederland. “In de toeristische wijk La Candelaria in Bogota heeft iedereen de handen ineen geslagen om de kinderen te beschermen tegen seksuele uitbuiting. Ontzettend bijzonder om de gemeente, hoteleigenaren, straatventers, jongeren, politie, schooldirecteuren, bareigenaren -en zo kan ik nog even doorgaan- op deze manier te zien samenwerken; ieder vanuit zijn eigen rol en verantwoordelijkheden.”
Down to Zero alliantie
Wereldwijd zijn twee miljoen kinderen slachtoffer van commerciële seksuele uitbuiting. In een alliantie genaamd Down to Zero werken Terre des Hommes, Plan Nederland, Defence for Children – ECPAT, Free a Girl en ICCO Cooperation samen om commerciële seksuele uitbuiting van kinderen in elf landen in Azië en Latijns-Amerika uit te bannen in 2020. Down to Zero wordt uitgevoerd in samenwerking met het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het vijfjarige programma (2016-2020) stelt kinderen en jongeren in staat zelf voor hun rechten op te komen, helpt gemeenschappen hun kinderen beter te beschermen tegen commerciële seksuele uitbuiting en verbetert en implementeert relevant beleid en wet- en regelgeving in de elf landen. Ook werkt de alliantie samen met het bedrijfsleven, zoals de toeristische sector.
Lees hier meer over de Down to Zero alliantie