Eerste grote stap naar veiliger internet voor meisjes is gezet
De #FreeToBeOnline-campagne van Plan International heeft succes! Een veiligere online-omgeving voor meisjes is weer een stukje dichterbij, nu grote socialmediabedrijven hebben toegezegd online-intimidatie aan te pakken. Als onderdeel van de campagne gingen meisjesactivisten met Facebook, Instagram en WhatsApp in gesprek in Girls Get Equal-werkgroepen. Zo werden ze direct betrokken bij het zoeken naar een oplossing. Met succes, want de eerste belangrijke stap in de juiste richting is gezet!
Naast Facebook hebben ook Google, TikTok en Twitter onlangs hun toewijding om online-intimidatie aan te pakken uitgesproken. Op het Generation Equality Forum van de Verenigde Naties in Parijs hebben de vier grootste socialmediabedrijven ter wereld toegezegd om meer capaciteit in te zetten om toezicht te houden op hun platforms.
Lees hier meer over online intimidatie
Online-intimidatie blijft een probleem
Uit het grootschalige internationale onderzoek Free to be Online? van Plan International blijkt dat 58 procent van alle meisjes tussen de 15 en 25 jaar te maken krijgt met online-intimidatie. Hierdoor voelen meisjes zich online minder veilig, wordt hun zelfvertrouwen aangetast en kunnen ze zelfs fysieke klachten krijgen van de stress. Het onveilige gevoel leidt ertoe dat meisjes minder vaak hun mening delen online, of helemaal stoppen met het gebruik van het onlineplatform waar ze zijn geïntimideerd of beledigd. Meisjes wereldwijd worden zo het zwijgen opgelegd.
Met de #FreeToBeOnline-campagne riep Plan International vorig jaar Facebook, Instagram en WhatsApp op om een systeem op te tuigen voor het effectief melden van online-intimidatie en geweld tegen vrouwen en meisjes.
Facebook zet stappen na gesprekken met meisjes
Aan het begin van dit jaar heeft Facebook om tafel gezeten met meisjesactivisten. Tijdens de luistersessies kregen meisjes de kans om hun ervaringen met online-intimidatie te bespreken. Gebaseerd op wat er in deze sessies is besproken heeft Facebook een werkgroep van experts op het gebied van veiligheid voor vrouwen opgezet. Deze werkgroep adviseert het bedrijf, waartoe Instagram en Whatsapp ook behoren, over wat meisjes online nodig hebben en hoe hun veiligheid gewaarborgd kan worden. Een van de meiden die heeft meegedaan aan de luistersessies van Plan International is door Facebook aangenomen en zit in deze werkgroep. We wensen haar veel succes!
Het techbedrijf heeft verder toegezegd zijn sollicitatieprocedure en wervingsstrategie aan te passen om meer diversiteit onder het personeel te bereiken. Dat is nodig om te begrijpen welke problemen de verschillende groepen ervaren online, en welke maatregelen er nodig zijn om ze te beschermen. Ook dit onderwerp werd tijdens de eerdere gesprekken aangekaart als prioriteit. De meisjes benadrukten daarbij hoe belangrijk het is om diverse jonge vrouwen aan te nemen op functies die te maken hebben met contentbeleid en toezicht.
Het is cruciaal dat de behoeftes van meisjes worden erkend tijdens het ontwikkelen van systemen voor het rapporteren van online-intimidatie
Plan International is blij dat dit onderwerp eindelijk de aandacht krijgt die het verdient. Sarah Carson, hoofd van de Girls Get Equal-campagne van Plan International, benadrukt hoe belangrijk het is dat deze toezeggingen nu gevolgd worden door concrete acties: “Het is cruciaal dat de behoeftes van meisjes worden erkend tijdens het ontwikkelen van systemen voor het rapporteren van online-intimidatie. We zijn blij om te horen dat er wordt geluisterd naar meisjes en jonge vrouwen met diverse achtergronden en dat die perspectieven de platforms hebben geholpen in hun aanpak van onveiligheid voor meisjes online. We kijken uit naar de verdere ontwikkelingen.”